Tuesday, February 8, 2011

Aku dan Dia...Episod 3

"Awak tak apa-apa ke?" tanya pemuda tersebut. Pertanyaan itu pastinya mengejutkan Erin dan Shaz kerana mereka menyangka bahawa mereka pasti dimarahi dengan teruk tetapi apa yg berlaku diluar jangkaan mereka.

"Er..saya ok je. Tiada luka apa-apa." Jawab Erin yang masih lagi ketakutan. " Saya minta maaflah sebab saya dah tertumpahkan kari ke atas baju awak" tambah Erin lagi. "Takpelah, saya tau awak tak sengaja" jawab pemuda tersebut.

"Macam mana awak nak pergi ke kelas dengan baju yang kotor ini? Soal Shaz. "Kelas saya dah habis pun, so lepas ini saya akan terus balik rumah sewa untuk cuci baju ini" Jawab pemuda tersebut. "Awak...saya betul-betul minta maaf kat awak" kata Erin dengan nada merayu. Pemuda tersebut hanya tersenyum.

"okeylah, saya nak balik dulu ini, kalau lambat nanti, susah pula nak bersihkan kesan kari ini" Kata pemuda tersebut sambil bangun. "Terima kasihlah kerana tak marah kawan saya ini, siapa nama awak? kami betul-betul terharu dengan sikap awak" Shaz pula bersuara. Sambil tersenyum pemuda tersebut berkata " Panggil saya dengan nama Wan".

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Keesokan harinya di dalam kelas; " Hai.. Erin, menung lagi nampak, teringat pakwe semalam tue ker?" Seloroh Shaz. "Aku rasa...aku macam pernah jumpa la Wan tue" kata Erin. "Arh... kau nie, ada-ada jer. Entah-entah pelanduk dua serupa" kata Shaz sambil ketawa. Erin hanya terdiam sambil ingatannya cuba mengingati sesuatu tetapi gagal.

"Erin, esok tiada kelas kan? so jom ikut aku pergi jalan-jalan di bandar? bosan la asyik stady je" Tanya Shaz kepada Erin. "Ok juga itu, aku pun ada nak beli barang keperluan" jawab Erin. Kalau macam itu, apa kata kita ajak Diana dengan Syira? Boleh kita pergi tengok wayang sekali. "Terpulang la kalau nak ajak mereka tapi kau pun tau kan yang mereka berdua itu asyik melekat jer dengan balak masing-masing" kata Erin dengan agak keras. "Aik...nada kau itu macam cemburu je mereka ada pakwe?" perli Shaz. Erin tidak menjawab pertanyaan Shaz tue.

Keesokan harinya hanya Shaz dan Erin saja yang pergi ke bandar kerana Diana dan Syira ada aktiviti lain. Setibanya di bandar; "Erin, kita pergi ke bank dulu tau, aku tiada duit sekarang ini, nanti tak dapat nak shopping puas-puas" Beritahu Shaz. "Hmmm.." Jawab Erin dengan ringkas.

Sekeluarnya mereka dari bank, tiba-tiba Shaz terpandang seseorang yang dirasanya bagaikan seseorang yang dia kenali. Shaz kemudian bertanyakan kepada Erin untuk kepastian " Erin..itu bukan ke Wan yang kau tumpahkan kuah mee hari itu?" "A..ah la, dia baru keluar dari klinik la. Apa yang dia buat kat klinik? Sakit ke? Tanya Erin. "Ish.. kau nie, banyak tanya pula. Kau suka kat dia ke?" Shaz bertanya dalam nada memerli. Tanpa menjawab soalan Shaz, Erin pun mengesyorkan agar mereka berdua pergi ke arah Wan.

Setibanya mereka dibelakang Wan, Erin mula menegur Wan " Assalamualaikum Wan, buat apa disini keseorangan? Wan yang agak terkejut lantas berpaling. "Oh..awak berdua rupanya, Waalaikummussalam. Saya dari klinik, ada hal sikit. Awak berdua pula buat apa di sini?" "Kami saja datang ke bandar untuk beli barang keperluan" jawab Shaz.

"Awak berdua dah makan? jom kita pergi makan dulu? Pelawa Wan. Dengan cepatnya Erin menjawab " Boleh gak kalau nak makan sama". Shaz hanya memandang Erin sambil tersenyum. Setelah Erin perasan pandangan dari Shaz, Erin pun bertanya " kenapa kau tengok aku macam itu?" "Aku tidak pernah melihat kau begitu teruja terhadap seseorang. Aku rasa kau macam dah jatuh cinta je dengan dia" jawab Shaz.

"Entah la Shaz. Bila aku tengok dia, aku memang rasa seolah-olah aku pernah kenal dengan dia tapi setahu aku, aku memang tak ada kawan lelaki yang bernama Wan" kata Erin. "kan aku dah kata hari itu yang mungkin pelanduk dua serupa. Dah la, kita pun dah nak sampai di kedai makan ini, nanti-nanti kita sambung cerita berkenaan hal ini" Shaz memberi cadangan.

0 ulasan:

Post a Comment