Tuesday, February 8, 2011

Cinta Pantai Merdeka

"Hai Lan, jauh menung nampak. teringat kat Lydia lagi ke? Roslan yang terkejut terus memaling kepala melihat siapa yang menegurnya, " la..engkau ker Mail. lain kali bagi la salam dulu" Begitulah Roslan dan Ismail yang memang rapat sejak dari kecil lagi. Segala perkara dikongsi bersama. Tiada rahsia diantara mereka berdua.

"Buat apa la kau lepak kat tepi pantai nie sorang2. Apa yang berlaku dulu tue, biarkanlah ia berlalu" Nasihat Mail kepada Roslan. "Entahlah Mail, sukar aku nak lupakan kenangan aku dgn Lydia. Di Pantai Merdeka inilah saksi cinta kami.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Keputusan SPM telah pun keluar. Roslan amat kecewa dengan keputusan yang dia perolehi. Untuk menenangkan fikiran, Roslan pergi ke Pantai Merdeka seorang diri walaupun ketika itu hujan renyai-renyai. Roslan duduk di satu pondok smbil matanya mengadap ke arah laut yang sedang bergelora. Mulutnya menyanyi2 kecil untuk menenangkan hati.

Sedang Roslan melayan perasaan, tiba-tiba pondok yang didudukinya didatangi oleh seorang gadis dan seorang kanak2. Roslan agak terkejur dgn kehadiran mereka. " Maaflah abang, kami nak tumpang berteduh" kata gadis tersebut. " Eh! apa salahnya, lagipun di luar kan hujan" balas Roslan.

"Nama saya Lydia dan ini adik saya Hafiz" terang Lydia sambil menghulurkan tangan tanda salam perkenalan. " Roslan menyambut salam dari Lydia sambil memperkenalkan diri. " Nama saya Roslan"

" Apa yang Lydia dgn adik buat kat sini pada waktu hujan?" soal Roslan. " Saya dengan adik berjalan-jalan hingga hujung pantai, tiba-tiba hujan pula turun. Awk plak buat apa kat sini?" kata Lydia. " Sebenaranya result SPM saya teruk. So saya datang sini nak tenangkan fikiran"Jawab Roslan. " La..kita sebaya la yerk. Saya pun baru jer dapat result SPM. Tapi alhamdulillah yang result saya cemerlang.

"Tahniah la kat awak sebab dapat result yg cemerlang" puji Roslan. " Ala.. biasa-biasa jer tapi awak pun janganlah bersedih sangat. gagal SPM bukan bermaksud awak gagal dalam hidup. Awak kena berusaha gigih dan buktikan pada orang lain yang awk boleh buat yang terbaik. Awak sekolah kat sini ke? Saya sekolah kat KL. Kat sini cuma kg saya jer tapi dah lama tak balik ke sini sebab dah tiada sesiapa pun disini.. Saya nak duduk di sini sampailah  dapat tawaran belajar." " Saya mmg sekolah kat sini. saya anak jati sini." Kata Roslan

"ooo... selalulah awk datang ke Pantai Merdeka ini yerk?" soal Lydia. "Boleh dikatakan selalu la smpai naik jemu tgk pantai ini. he..he.." kata Roslan sambil berjenaka. "He..he.. lawaklah awk nie. Nanti boleh la awak bawa saya jalan-jalan kat area sini yerk." "saya tak kisah tapi famly awk bg ker?" soal Roslan kembali. "Ala..family sy sporting asalkan awk sndri yang minta kebenaran, berani ke?" "untuk gadis comel macam Lydia, buat apa pun sanggup. Jangankan jumpa family, nak ukir nama Lydia di awan Gunung Jerai pun sanggup. He..he.."

Bermula dari pertemuan yang tak disangka di Pantai Merdeka, akhirnya mereka mula rapat. Sering kali mereka berjumpa di Pantai Merdeka. Pantai inilah menjadi saksi segala hubungan mereka dari awal perkenalan hinggakan timbut bibit-bibit cinta.

6 BULAN KEMUDIAN...

"Hello Assalamualaikum abg. esok abg free tak? Syg Nak ajak abg jumpa kat Tanjung Dawai" Roslan yang berada dalam talian terus jawab " Waalaikummussalam sayang. esok abg free jer. Kenapa syg cam tak tenteram jer?" " Esok syg cerita kat abg yerk"

Keesokan harinya...

" Abg... ish.. ish.." Lydia menangis teresak. " kenapa syg menangis ini? Apa yang dah berlaku? soal Roslan pantas. "syg dpt tawaran belajar...ish..ish.." " La..kenapa pula menangis sampai camni kalau dapat sambung belajar. sepatutnya syg kena gembira" Roslan memberi pendapat. "Abg..ish..ish..syg dpt tawaran belajar di London dan family nak syg pergi. Pengajian disana selama 6 tahun" terang Lydia. "Hah! belajar di London selama 6 tahun?"

" Syg mmg nak belajar di sana tapi syg tak boleh tinggalkan abg" "syg.. janganlah camni. Utamakan pelajaran. Lagipun jangan sia-siakan kepintaran syg. Lupakan abg disini. Syg mmg patut berada di tempat yg sepatutnya. Abg hanya insan biasa syg.. abg taknak kehadiran abg mengganggu syg mengejar cita-cita. Abg rasa dah tiba masanya kita berpisah"

"Abg..janganlah buat syg macam ini. Abg tak cinta kat syg ker? tangis Lydia. Roslan tidak menjawab dan terus berlalu meninggalkan Lydia yg sedang menangis. Sambil menuju ke arah motorsikalnya, Roslan berkata di dalam hati. " Bukan abg tak cintakan syg tapi abg nak syg berjaya. Abg rasa perpisahan adalah jalan yang terbaik bagi kita. Abg akan tetap menyintai syg sampai tiba masanya....

0 ulasan:

Post a Comment