Thursday, July 7, 2011

Menyingkap sejarah Melaka

Lama sungguh aku tak menyusuri bumi Melaka yang penuh dengan sejarah. Kali terakhir aku mengatur langkah menyingkap sejarah di sini adalah masa aku berada di tahun 6 iaitu pada tahun 1998 bersamaan dengan 13 tahun yang lampau...Sungguh sejarah kedatangan aku dahulu.


Walaupun subjek sejarah merupakan subjek paling aku suka dan paling senang untuk aku score dan kedatangan aku ke Melaka ini mengembalikan nostalgia aku dlm ilmu2 sejarahwan tapi masih aku tertanya-tanya dimanakah dan bagaimanakah rupa pokok Melaka yang di sandar oleh Parameswara ketika beliau beristirehat di sebatang sungai pada tahun 1400 hingga 1403?


Cukuplah tue citer pasal sejarah. Nanti blog aku nie jadi cam buku teks plak. Oklah, jom layan gambar2 aku dengan isteri ketika berada di Melaka pada baru-baru ini.


 Dihadapan kapal Flor De Le Mar. Kapal yg digunakan oleh Portugis ketika datang ke Melaka
 Berlatarbelakang sungai Melaka
Model kincir angin zaman Belanda
 Peta lama zaman kesultanan Melaka
 Aku cuba cari kedai yang jual buah Melaka kat dalam peta nie tapi X jumpa plak..
                                                                Dataran Quayside
Tembok Belanda

Jalan Merdeka
                                                               Bangunan Stadthuys
 Di hadapan A Farmosa
                                                             Di dalam Kota St. John

0 ulasan:

Post a Comment